Summa sidvisningar

Välkommen till Hobby-hoppan!

Titta in, jag hoppas jag ger nån lite inspiration, ideér och glädje
Skratt och lite allvar, hobby, jobb och fritid i en salig röra :)

lördag 12 maj 2012

fem före mammas dag:)

Bloggtorka här ser jag! Ja och det beror absolut inte på lathet nu! Tvärtemot,,full vårrulle!!:))..hehe,,nu fick jag väl till det:)))
 Men ingen thairulle här utan bara vanlig, hederlig bondrulle, som det är så här på vårsidan
.
Första tomaterna plockade, vårsådden på gång mellan regnsskurarna, trädgårspyssel, bakning till barnbarnets Elins konfirmation och en kär syrras besök i dagarna, en möbel åt vännen Soli som tagit hittills 30 timmar och är långt ifrån färdigt än, en dag i blomvärlden med bästaste Britta,,, osv,osv...Allt i en salig röra och minimalt med planering, bara ett köra på i hundra och håll i mej:)) ..och däremellan en skön prommis för att njuta av naturens härliga underverk såhär i vårtider
.
Så nu var det morsdag i helgen. Tänker på mamma, tänder ett ljus och minns i tacksamhet allt hon var, allt hon gjorde för oss barn och önskar hon sitter där nånstans och har det riktigt bra och tittar ner, skyddar sina barnbarn och barnbarnsbarn och styr dom in på rätta, lyckliga vägar."Tack älskade mamma!"

Ikväll en tjuvstart med mors favorit, pasta pesto:) Yejjj huuujjj så gott!!:) Dagen till ära nårpade jag en påse trattisar från det "ack sinande lager" av trattisar i frysen.
Tänkte länka till min gamla blogg för jag kunde ge mej katten på att jag satt in receptet på min favvopasta, men se icke sa nicke, den har väl slurpats i sej med ljusets hastighet så inte ens en "modäään" kamera har haft en chans att fånga det på bild...och gumman har väl varit för girig för att ens våga ge ifrån sej en bokstav av receptet!:)
Så eftersom jag inte tycks ha ristat ner receptet förr så ska jag göra mitt bästa för att få till det nu.
Första gången jag åt detta var på restaurang Rosso i Vasa och blev fullkomligt såld.
Nu har jag ätit det några gånger där och likt en vetenskapsman dissekerat tallriksinnehållet varje gång...och till min gjädje har jag kommit ganska nära:) Bättre än Rosso, säger Lina dottern:) Bra betyg, då har man väl lyckats eller hur?!?! 
  Hur som hafver, gott som synden är det iallafall, så alla som älskar pesto och pasta ska aaabsolut testa!!! Men som vanligt, med mej och receptangivelser...som att sätta sotarn i predikstolen!!....Gör i allafall ett tappert försök:)

                                      PESTOPASTA a´la Lilian

  1. 1 förpackning a 400 gr kycklingfilé
  2. 1 förp. bacon
  3. en fjärdedel hackad paprika
  4. en förp. färska champinjoner eller trattisar
  5. 1 dl vatten
  6. 4 coctailtomater eller halverade vanliga
  7. halv påse pinjenötte
  8. 2-3 el enligt smak, pressade vitlöksklyftor
  9. kryddor som soja, kycklingfond, pastakrydda, svartpeppar, ev.kantarellfond.
  10. Färska kryddor, timjan och basilika
Koka pennepasta medan grytan puttrar.


Skär kycklingfile och paprika i tärningar  och stek gyllenbruna i lite smör och rypsolja , lägg över i kastrull. Stek också bacon, svamp och vitlök och lägg över i kastrullen. Slå på vatten, fond och kryddor och låt puttra 10-15 min. Rosta pinjenötterna lätt gyllenbruna i torr stekpanna.
När pennepastan är klar, rör ner kycklingblandingen och blanda i färska kryddor, rostade pinjenötter, tomaterna, strippa över lite oliv eller rypsolja och rör om.  Strö parmesanost just innan serveringen eller som tillbehör.
Idag hade jag ingen parmesan, däremot en underbart god getost, Sainte Maure av märket President som  jag lade upp på en bädd av...HEMODLAD ruccola!!!:)) Första för året, oj så härligt och oj så gott!!:))
                                      SÖÖÖ JÄÄÄDRANS GÖÖÖTTT:)))


Så nu har man njutit igen av maten i två dagar. Igår var den nuförtiden obligatoriska pizzakvällen, den där kvällen när det är polarns tur att stå för middan you know:)
Men kvällen blev en så mycket bättre kväll än en vanlig fredagkväll när döttrarna och Elliot joinade i pizzabataljen.
Mycket mys och skratt, med tv:n på ishockey, Finland- Canada, blev till och med Ica och jag något av hockeynördar,,, okej då... de sista 3 minutrarna,,,men det räckte bra till, hade Ica varit på G från början så hade hon nog inte stigit upp idag,,,allra minst haft nån röst:D
Så en superrolig förtidig morsdagskväll kan man kort och gott säga att det var:)))

Ja och pizzan va ju supergod...men lördagskorv!!...det slår ju allt iallafall!!:)...för vissa gryn:)



En också för tidigt född morsdagspresent fick jag ikväll av Lina och polarn. När jag makat mej tillrätta, halvsnarkande i sängen, efter den goda maten, två Fazers mörkchokladbitar, nya Allas och vinslatten...veckans mysstund för mor på Tallbacken:)

,,, dök dom upp i sovrumsdörren med en maaakalös hortensia! Jisses amalia, vilket MONSTER!!! Tur att jag låg ner,,,tänkte iallafall ramla ur sängen!! 
 Som jag tidigare sagt när jag visade bilderna på penseérna,,det kan inte finnas en blomsterodlare i detta land,,ja på denna jord, som får till nåt frodigt, friskt och blommande som våran blomstertjej Marita!! Har inte sett på MAKEN!!!! Och ändå har jag i alla år sett och jämfört annat med hennes och konstaterat att allt annat är bara blahablaha...
Men detta!!! Det gååår bara inte att få en blomma så!!! Och då är det här bara en liten babyplanta i början på sin blomning!!! Hur gör människan?!?! Gröna fingrar,,jaaa,,men iallafall!!! Maaagiskt!!:)
Nu ska denna prakt ju vara ute i sommar, men risk för nattfrost och för att gumman ska få njuta så hålls den inomhus i tryggt förvar....och så man njuter:)))
Med detta "lilla" inlägg vill jag önska alla mammor en fin morsdag!


                   Till mina fina, vackra och goda döttrar med all kärlek, Tack för att ni finns! Jag älskar er!! <3<3

En längtan, en lycka, ett barn, ett hopp

en gåva från himmelen jag just har fått.

Två händer, två fötter, ett ansikte så sött

ett efterlängtat litet barn jag just har fött.

Ett skrik, ett skratt, en kropp så varm

ett vackert litet barn jag håller i min arm.

Ett hjärta, en själ, ett helt nytt liv

ett barn som ska ta världen med flera små kliv.

Ensam, vilsen och lite rädd ibland

i mörkret du famlar efter en hand.

Sorgen och glädjen följer dina spår

livserfarenheten är följden du får.

Mamma, barn, två hjärtan, två själar

ett starkare band har ingen sett.

Något så stort, en känsla så stark

en kärlek som står på stadig mark.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar