Summa sidvisningar

Välkommen till Hobby-hoppan!

Titta in, jag hoppas jag ger nån lite inspiration, ideér och glädje
Skratt och lite allvar, hobby, jobb och fritid i en salig röra :)

torsdag 24 maj 2012

Sköna och bråda maj...

...men man måste bara ta sej tid att njuta nån stund emellanåt när vi äntligen fått en så skön värme och sol!!!
Med kaffekoppen i handen tog jag en runda runt i trädgården idag och kastade ett öga in i en skogsdunge, mest bara sly av al, asp och annat otuktat. Och till min stora glädje fick jag se en oas av skogsstjärnor, nån blå blomma som jag planterade när vi började renovera och liljekonvaljer.
För några år sen tog jag några liljekonvaljer med rot från sommarstugan och planterade där, nu var det ett helt hav!! Hääärligt!
Oj så fint, ett litet paradis bara ett stenkast från huset som inte syns förrän man står i kanten på gräsmattan! Det tänker jag ändra på, gick efter yxan och började en avverkning!! Haha!! Nää, men nu har vi lärt oss att inte hugga ner ett slyträd för hugger man ner ett kommer det tusen runt om! Så jag "yxade" bort barken runt om och hoppas att dom ska dö och inte producera några nya skott.

Googlade sen fram ringbarkning och såg att jag gjort rätt men att det kan ta flera år innan dom dör,,,suck. Men bättre det än att få upp en miljon nya runt om. Läste också att man ska ta bort barken ordentligt in till den våta stammen ungefär 30-40 cm i brösthöjd. Och att den bästa tiden är nu i lövsprickningen.
 Nu borde vi fortsätta med resten av slydungen också, men en del av den skulle iallafall få lämna för ett bra vindstopp är den. Blev ju tvungen att hämta kameran och ta kort av paradiset, Mimmi kom också med och beundrade och luktade på blommorna som en liten Ferdinand:)

Sen satte vi oss på terassen och njöt resten av kaffepausen av dom fina "köpeblommorna" och en del av pelargonerna som nu fått komma ut från växthuset.







ringbarkade träd




                   NJUT AV VÅREN OCH LIVET GOA VÄNNER!!!!

1 kommentar: