Summa sidvisningar

Välkommen till Hobby-hoppan!

Titta in, jag hoppas jag ger nån lite inspiration, ideér och glädje
Skratt och lite allvar, hobby, jobb och fritid i en salig röra :)

måndag 15 oktober 2012

Höstkransar och spaljé....

....från naturens skafferi.
Så sparkade höstkreativiteten igång med sånt.
Det är lite mysko med den här kreativiteten. Just när jag går och funderar varför den inte startar upp för hösten och hinner nästan bli lite orolig, så får jag en spark av någon eller något och så hostar den till som en gammal fordtraktor och plötsligt är fantasimotorn på och gasar upp...och då går det undan! :) Tyvärr har ju hjärnan en mycket större kapacitet och fart än kroppen, så ibland blir jag lite stressad och sur när inte dygnet har mer än 24 timmar,,,varav en onödigt stor del går åt till jobb i växthuset, laga mat, städa, tvätta, hundprommisar och sovandet. Onödiga sysslor, när så många intressanta saker ligger och jobbar i skallen! :) För nu vill jag bara måla, pyssla och mysa! :)
Flera möbler på G, bl.a en skönhet som snart är färdig, väntar bara på att beslagen ska dyka upp med posten, hoppeligen i morgon.
Min blomstervän ringde en dag och undrade om jag hade tid med lite höstkransar och det var nog tack vare henne som min pysselådra, förutom möbler, kom igång :)
Likt en ekorre sprang jag i skogen, samlade och letade för att göra "creations from nature". Det skulle vara små och nätta höstkransar och jag fick till 4 stycken en morgon. Skulle fortsätta med mera, ville ju ha några att ge bort, åt mej själv osv. Men som vanligt kom växthusjobb i vägen och jag blev tvungen att städa bort....och att plocka fram igen är alltid svårt..




.

Lördagen ägnades iallafall åt städning i vardagsrummet. Från sommarens turkosa till vinterns mysröda. Tvättade fönster och skulle sätta upp andra gardiner då jag kom underfund med att jag inte hade några jag riktigt gillade,,,vill ju ha NYA!!! Men att köpa nya gardiner stup i kvarten blir också dyrt, tar tid att sy, vet inte riktigt vad jag vill ha..osv.
Tycker också att det är onödigt mycket pengar och tyg som går åt till 3 fönster i vårt lilla vardagsrum. Två sitter ihop och det tredje liksom bara finns där i onödan. Nåja, bra med ljusinsläpp men annars är det en onödig tygslukare. Och vad är det som säger att alla fönster måste se likadan ut i ett rum?!?!! Ingenting!!! Finns ingen lag som säger att det måste vara så!! :)
Så "forden" startade upp och snart hade jag en syn färdig hur en annorlunda gardin kanske kunde se ut.
Återstod bara att förverkliga skapelsen...:)
Sagt och gjort, en ny tur i skogsbacken för att plocka gamla torkade kvistar. Hemsläpandes med famnen full och in i pannrummet på tork. Söndag startade jag upp med lite slarvig putsning av kvistarna och så började skapandet.
Tog först mått av fönstret. Tog en av dom grövre grenarna och gjord "gardinstången", sen två grövre på vardera sidan. Band med en bindtråd av järn, samma som jag använder när jag binder kransar och dyl. Finns att köpa på rulle.
Sen fortsatte jag att såga och binda kvistar tills jag hade en form som jag tyckte verkade okej. Målade lite slarvigt med vit grundfärg. Rev sen björknäver av vedträn och limmade med limpistol rimsor av dessa runt bindtråden.
Jag hade tänkt att göra en blomspaljé för att sen linda en stor porslinsblomma runt den, men när spaljén  väl var på sin plats i fönstret, tyckte jag det skulle vara synd att gömma den, så istället hängde jag upp min "fågelbur" med murgröna, "blomlampor" och hjärteljusen.
Voilá och en ny "gardin" för 0 euro var klar!!! :)

Nu snurrar en tavla i mitt huvud... men först måste jag få polaren att göra en ram...sen så!!
En byrå åt oss själva till vardagsrummet har också fått sin första grundstykning idag. Men nu är jag i valet och kvalet om jag ska måla den grå eller vit. Vitt har ju varit klart...men eftersom allt annat jag målat till detta rum är vitt  med gråa detaljer,,,undrar jag om jag ska göra tvärtom med den här byrån...hmmm...vi får se!

                                                      Myspys i höstmörkret!


 
 
                                                    I dagsljus ser det ut så här :





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar