Summa sidvisningar

Välkommen till Hobby-hoppan!

Titta in, jag hoppas jag ger nån lite inspiration, ideér och glädje
Skratt och lite allvar, hobby, jobb och fritid i en salig röra :)

lördag 17 november 2012

Lördagsgott...

 

..behöver man en grådaskig lördagkväll i mörkaste november! Som hängiven amatörkock kan man bli på sååå mycket bättre humör bara av att ta fram råvaror, stekpannor och tillbehör och fantisera fram en middag.
Känna doften av örter, kryddor, vitlök, frukter och grönsaker,,,mmmm..
En ganska ny vana jag börjat med, att lägga fram det mesta av det jag behöver på arbetsbänken, allt som ser smaskigt ut, doftar gott och annars är en vacker syn för ögat,,,ser en aning stökigt ut just då,,men bara en så härlig röra, med alla färger, dofter och former!!
Så låter man alla sinnen jobba! Man funderar lika mycket med hjärnan som med doft och smakminnen..hmmm..jaaa,det skulle smaka gott till det...det och det "gifter sej med det", den smaken måste ju framhäva den smaken...osv!! Matlabb på hög nivå!! :) Härligt!! Nästan bättre än att äta maten!! :)
Igår var jag inne på min matfavvoblogg, mina inspiratörer i Skåne, Mårtenssons kök och hittade en bakad och gratinerad potatis som jag genast föll i farstun för :) ( Tack för den!! ) Några små ändringar blev det under arbetets gång men så vill det ju bli när man står och smackar och funderar :)
Och det bästa är att jag visste att polarn också skulle falla i fröjd för det! :) Att ha en ständig "middagsgäst" som helst bara vill ha en reeedig köttbit, korv och potatis med lingonsylt krockar ofta med min önskan och mina smaklökar som vill testa, sväva iväg på okända matmarker och experimentera med allt ätbart.
Så det gäller att kompromissa, locka och puscha! :) Visst kan man sväva iväg utan att tänka på annat än sej själv,,,men hur kul är det, om "middagsgästen" sitter och grinar illa på andra sidan bordet?!? höhö :)

Så ikväll blev det...tadaadaaaaa!!!!....:
 Gräddig grisfilégryta med trattkantareller o paprika
Bakad och gratinerad potatis
och tuttifrutti grillat ...:)

Grisfilegryta:

1 filé i 3cm tjocka skivor
torkade trattkantareller el annan svamp
en halv hackad paprika
persilja
2 pressade vitlökskl.
1 msk oxfond + ev. skvätt kantarellfond
2 msk soja el . worchestersås
grillkrydda
1 dl vatten
2 dl grädde
svartpeppar och redigt med rosépeppar

Stek filébitarna och peppar, slå över i gryta och vispa ur pannan med vattnet. Tillsätt de torkade trattisarna med vattnet som den legat i blöt i. Rör ner resten av ingredienserna och red av med brun Maizena till en ganska tjock sås el. typ stuvning. Låt puttra 10 min på svag värme. Rör ner persiljan och smaka av.

Bakad och gratinerad potatis

4 stora potatisar, vanliga mjöliga eller bakpotatisar
1 pkt bacon


ca 1 dl creme bounjour med scharlottenlök och gräslök eller 1 dl creme fraiche+lök el vitlök
riven ost med stark smak, västerbottenost e ju alltid nr. ONE
lite peppar och örtsalt
1-2 msk dijonsenap med honung
1 msk oxfond
en näve persilja och en halv näve färsk timjan
 

Stick små hål i potatisarna runt om och baka dom i ugnen på 225 grader till de är genombakade.
Strimla och stek bacon, lägg på en bit hushållspapper och låt det rinna av


Dela potatisarna på "längden" och gröp ur innehållet ner i en skål, var försiktig så du inte river hål i
skalet.
Mosa potatisen lätt, blanda ner övriga ingredienser och smaka av.
Fördela röran i potatisskalen och ställ halvorna i en ugnssäker form.
Gratinera mitt i ugnen på 225 grader i ca 10 minuter, kolla så de är genomvarma innan du serverar.

 
Tuttifrutti grillat:

Några klyftor färsk ananas
några klyftor färska äpplen
och några på längden skivad zuccini

Jag hade frukterna att ligga i olja, hallonbalsamico och grillkrydda några minuter men går lika bra att:
Pensla frukterna med olja och strö på grillkrydda och grilla i grillpanna eller stek i stekpanna någon minut tills frukterna blir lite halvmjuka "aldente".
 
Gott blev det, mätt blev vi och så även dom fyrfotade! :)
 
MAAMMMAAA!!!! Va blir det för maaat?? Luktar grillad mus,,,GÖÖÖTTTT,,, hitméde, hitméde å fort ska dee gåå!!!!!
 
 
 
 
grillad tuttifrutti på G :)
 
Färdig grillat med ett strö av ljuvligt doftande timjan:)


 
Ser förvånantsvärt lite ut på tallriken för att va min....men jag lovar, jag åt en portion till!! :)
 
Så en stooooor efterrätt, tända ljus och mys i soffan! Precis som en ruggig, mörk lördagkväll i november ska vara!! :)  Ha en skön helg alla i kojor och slott och njut av det lilla!!
 

 
 
 

1 kommentar:

  1. Vassego:) Så kul att potäterna gick hem.
    Och tack för din fina komplimang, det värmer och gör oss så glada, det sporrar så att läsa!

    Låter som en mycket trevlig vana du har lagt dej till med, visst kan mat vara så oerhört vacker att titta på och god att lukta på! Mindfullness på hög nivå:)

    Ha en fin torsdagskväll,
    kram från Mårtenssons

    SvaraRadera